Ambulancers kontakt med læge sparer tur på hospitalet
MIDTJYLLAND: Obligatoriske opkald fra ambulancereddere til en læge i vagtcentralen, der via telefonen har givet sin lægefaglige vurdering af patienten har medført, at flere syge borgere er blevet færdigbehandlet allerede på skadesstedet eller i hjemmet. Det viser et nyt ph.d. studie fra Region Midtjylland.
- Tidligere kørte man nærmest per automatik alle patienter til hospitalet, men forsøget har vist, at ambulancebehandlerne med lægen på telefonlinjen i en række tilfælde har kunnet give patienter, der ikke var kritisk syge, den nødvendige hjælp allerede på stedet. Det betød, at flere patienter kunne spares for en unødig tur på hospitalet, siger forskeren bag projketet, Nikolaj Raaber.
Siden den Præhospitale Patientjournal blev taget i brug, har ambulancebehandlerne desuden kunnet sende værdier for patientens blodtryk, puls, iltmætning i blodet samt hjertekardiogram til AMK-lægen, fortæller Nikolaj Raaber, der kalder den nye teknologi for 'et stort fremskridt' Han håber, at det i nær fremtid også bliver muligt at gennemføre videokonferencer mellem ambulancerne og AMK-lægen: 'En videoløsning vil bestemt give en ekstra kvalitet i kontakten, og især gøre en forskel i yderområderne, hvor der er længere til hospitalet'.
mfa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.